Tabung Kebajikan

✿FirSt ThInG FiRsT✿


✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿
✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀

Alhamdulillah...Akhirnya misi untuk memiliki belog tercapai jugak...
Belog ini dibuat hanya untuk menyatakan ape yang aku rase sepanjang aku hidup ini...kire mcm berkongsi rasa la kan....
Ape yang terlintas dan boleh dikongsikan yang terjadi dalam hidup aku...
aku akan coretkan dan abadikan di sini.... Segala kegembiraan dan juga kesedihan.....

✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿✿ ❀ ✿ ✿ ❀❀✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ❀ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ✿ ❀ ✿ ❀ ✿





Monday, February 06, 2012

:: Tak tau nk letak tajuk ape ::




Assalamualaikum wbt.....

Tulis satu (1) karangan bertajuk 'Sukeati Makpak korang' di ruangan ini tidak lebih dari 100 patah perkataan.Masa diberi 50 minit...


Kerja gila sudah datang.....mari kita mulakan dr sekarang....jangan habiskan masa yang ade nih...

Hari ini hari isnin...agak janggal bagiku memulakan kerja pd arini...selalunya ari pertama kerja jatuh pd ari ahad...jadinya mood ku jd sedikit berubah...agak malas untuk memulakan kerja di pagi hari isnin...kesudahannya aku thumbprint di ofis pukul 8.02am...waktu kerjaku kul 8.00am hingga kul 5.00pm ye........sampai je di ofis...bos ku pandang sebelah mata je...mungkin dalam hati dia.....muka dah cun..pakaian dah lawa...tapi perangai...attitude hancorrr leborrr...tak punctual...lalu satu tamparan panas sepanas air teh tarik aku bekfas pagi td dirumah hinggap di muka aku...tak...tak...bos aku tak kijamm hokey....dia terserempak dgn aku pon tak pagi td...cemane dia boleh kate aku cun comey lotey ke ape ke.........takde sape nak puji pon...yang keji ramai ler...kahkahkah


Dalam hidup ni...jangan terlalu bangga diri...jangan mengharap pujian dari orang...sebabnya dengan pujian kita boleh lupa diri...selalu anggap diri kite je 'the best'...benda-benda ni sume cikgu tak ajar waktu di sekolah...sume nih datang dari diri kita sendiri..melalui pengalaman tetiap hari yang kita lalui sepanjang kite hidup nih...jangan juga terlalu kejar kemewahan...sume orang nak hidup senang.....ape saje yang terlintas di fikiran...kita kalo buleh nak dapatkan waktu tu jugak...kita tgk orang lain ade...kite pun nak jugak ade..sedangkan kita tak sedar kemampuan perbelanjaan kita banyak mane...kdg-kdg tak mencukupi pon...untuk ape sume kemewahan segala...cukuplah sekadar lepas makan, minum, dan belanja ape yang patut..ape yang perlu di bayar........pastu dah lah...kalo bergaji besar sekalipon....beringatlah untuk kegunaan di waktu-waktu susah.....


Jangan juga terlalu melompat setinggi langit...mendabik dada...kita juga kena fikir...kalo lompat tinggi-tinggi sangat......kalo tak jatuh..takde masalah...takpe....cuba bayangkan kalo kita jatuh....sakitnya terasa....jatuh dari tempat yang tinggi....kan sakit tuu......sume nih menjerat diri kita....hidup ni juga macam kapal....belayar lah sejauh mane pon ke tempat yg ingin dituju......lambat atau cepat kita akan sampai...tapi rintangan nya tetap ade......belajarlah hadapi rintangan tuu agar diri kita tak sakit.....tak perit....tak mengeluh...ini paling penting...


Belajar lah mengenal diri sendiri...setakat mane kemampuan diri...belajar dan terus belajar selagi nafas yang terakhir belum menghampiri kita......jangan menjadi hamba duit....memang waktu sekarang adalah duit..sume pakai duit...duit takde.....sume bende pon tak menjadi....air suam pon duaposen...masuk jamban pon singgit....tapi bersederhanalah dalam hidup..tak rugi pon....


Pagi-pagi dah merepek....melalut ntah ape bende...tu sebab tajuk takde....sekadar peringatan pada diri agar tidak lupa diri.......Perut lapar mintak diisi....sabar yer....nak siapkan keja dulu...baru pergi isi perut....dari malam td tak sentuh ape pon...kosong....


Sekian sahaja dari saya......Salam Maulidur Rasul 12 Rabiul Awal 1433 H....Aku merindui mu Ya Rasulullah...





P/s : Duit...semakin banyak dalam genggaman....semakin riak dan takbur seseorang itu....lainlah kalo dia 'lillahhiTaala'.....iaitu ape saje yang dia lakukan dan mendatangkan duit bg dia kerana Allah swt...Duit juga buatkan manusia buta hati....ade banyak...nak banyak lagi....manusia....tak kate kat orang...aku pon camtu......tp sekadar peringatan utk aku jugak dalam menempuh liku-liku hidup di muka bumi milik Allah ini....





"Live is Simple"
&
"Less is better"












No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...